47. Teden slovenske drame

Sreda, 25. januar 2017

Znane so predstave 47. Tedna slovenske drame

Tekmovalni, spremljevalni in mednarodni program (selektorica mag. Tea Rogelj)

Tekmovalni program

  1. Slavko Grum, Dogodek v mestu Gogi, SSG Trst, premiera 12. 2. 2016
  2. Rok Vilčnik – rokgre, Tarzan, SNG Drama Ljubljana, premiera 19. 2. 2016
  3. Emil Filipčič in Marko Derganc, Butnskala, PG Kranj in SMG, premiera 27. 3. 2016
  4. Republika Slovenija, koprodukcija SMG in Maska, premiera 20. 4. 2016
  5. Simona Semenič, Mi, evropski mrliči, SMG, 5. 6. 2016
  6. Beton Ltd. (Katarina Stegnar, Branko Jordan, Primož Bezjak), Ich kann nicht anders, Beton Ltd. /Bunker Ljubljana, premiera 26. 8. 2016
  7. Dominik Smole, Plovemo, APT, premiera 1. 9. 2016
  8. Mile Korun, Svetovalec, MGL, premiera 13. 10. 2016

Spremljevalni program

  1. Koncept: Miha Golob, Maruša Majer in Maja Šorli, Nikita. Rojena 1985, Gledališče Glej, premiera 4. 3. 2016
  2. Nina Šorak, Urša Adamič, Marinka Štern, Iztok Drabik Jug, Kje sem ostala, KUD Transformator, KUD Transformator, Zavod BOB, Plesni Teater Ljubljana, Narodni dom Maribor, SNG Nova Gorica, Kazalište KNAP, Kulturno društvo galerija GT, ena od premier 10. 3. 2016
  3. Nik Škrlec in ekipa, Naj gre vse v π ali kako sem si zapolnil 3141 decimalk, Zavod k.g. – Tovarna predstav, premiera 23. 5. 2016
  4. Avtorski projekt Nataše Keser, Srečanje (po motivih slovenske ljudske zgodbe Tolovaj Mataj), 10. 6. 2016
  5. Damir Avdić, Mefisto, produkcija Maska, koprodukcija Mini teater, Desiré, Central Station International/Regional Theatre Festival &Pozorište "Kosztolányi Dezső"(Subotica, RS), 22. 9. 2016

Mednarodni program

  1. Žanina Mirčevska, Žrelo (Ždrelo), Narodno gledališče Kikinda (Narodno pozorište Kikinda), Srbija; 30. 9. 2016
  2. Andrej E. Skubic, Hura, Nosferatu!, Združenje Dravet sindrom, Split, Hrvatška, premiera 13. 10 2016
  3. Slavko Grum, Dogodek v mestu Goga (Událost v městečku Goga), Gledališče F. X. Šaldy (Divadlo F. X. Šaldy), Liberec, Češka, premiera 10. 6. 2016.

 

Izboru tekmovalnega in spremljevalnega programa 47. Tedna slovenske drame ob rob …

(beseda selektorice)

V letu 2016 so gledališča in gledališke skupine na Teden slovenske drame prijavile petintrideset predstav slovenskih institucionalnih in izven institucionalnih gledališč in gledaliških skupin, ob teh sem si jih ogledala še deset. Ogledala sem si tudi štiri predstave, zasnovane po slovenskih dramskih besedilih, ki so nastale v tujini.

Iz ogledanega me je kot selektorico najbolj zbodlo, da lahko na prste ene roke naštejemo slovensko dramsko klasiko, ki je zaživela na slovenskih poklicnih institucionalnih in izveninstitucionalnih odrih v letu 2016: Grumov Dogodek v mestu Gogi (SSG Trst v koprodukcij z Glasbeno matico), Jančarjev Disident Arnož in njegovi (uprizoritvi so po polemikah po premieri dodali oznako "po motivih drame Draga Jančarja …"; SNG Drama Ljubljana in Drama SNG Maribor), Šeligova Čarovnica iz Zgornje Davče (SNG Maribor), pa predstava Plovemo, sicer zasnovana po Smoletovih dramah, zbranih v Igricah (APT, Novo mesto, in Center urbane kulture Kino Šiška), pogojno še Filipčičeva in Dergančeva Butnskala (PG Kranj in SMG), čeprav gre pri slednji za prenos iz radijskega medija ...

Med ogledanimi uprizoritvami je le dobra tretjina takšnih, ki temeljijo na dramski formi v običajnem pomenu besede. Ustvarjalci za ostale uporabljajo oznake, kot so "avtorski projekt", se podnje podpisujejo kot avtorji "koncepta", navajajo, da so nastale "po motivih", ob tem pa so dramske predloge oziroma v produkcijah govorjeno besedilo pogosto produkt samega procesa ustvarjanja ( v tem primeru avtorji pogosto kolektivno podpisujejo avtorstvo) ali pa je dramsko besedilo hibrid naštetega.

Kot selektorica sem si seveda morala zastaviti/predpisati kriterije za izbor tekmovalnega in spremljevalnega programa Tedna slovenske drame.

Pri tem sem dosledno sledila pravilniku festivala, ki navaja, da je "Teden slovenske drame /.../ gledališka manifestacija nacionalnega značaja, ki omogoča strnjen pregled najizrazitejših gledaliških uprizoritev, nastalih po slovenskih dramskih besedilih in predlogah, ki so nastale izključno na osnovi besedil slovenskih avtorjev".

Iz izbora sem tako izključila uprizoritve, ki so sicer nastale "po motivih" kakšnega neslovenskega dramskega ali proznega dela, a sem o njih presodila, da jih "tuje" besedilo zaznamuje v tolikšni meri, da prevlada nad izvirnostjo avtorskega posega vanje. Meja med izvirnim slovenskim besedilom, napisanem "po motivih", in dramatizacijo/adaptacijo tujega dela je pogosto težko določljiva, zato sem se pri izboru odločala od primera do primera.

Še zlasti pri tekmovalnem programu, ki naj "omogoča strnjen pregled najizrazitejših gledaliških uprizoritev", sta na moj izbor vplivala tudi odmevnost uprizoritev pri občinstvu in ocene kritiške javnosti. Kot glavna kriterija zanj pa sem si zastavila kompleksnost in dovršenost predstav: če le-te temeljijo na dramskem besedilu v običajnem pomenu besede, me je zanimalo, kako in v kolikšni meri so mu ustvarjalci sledili, kaj so v njem izpostavili; zanimalo me je, kako je režiser/avtor koncepta združil različne odrske/dramske elemente, ali je znal usmerjati igralca, ali dejanje teče ali zastaja, ali uprizoritev nudi igralske/interpretativne presežke, in ne nazadnje, kako ambiciozno in velikopotezno so ustvarjalci/producenti zastavili projekt ... Ta kriterija sem si zastavila, ker se v zadnjem času kot gledalka/opazovalka/pripadnica t.i. strokovne javnosti v slovenskem teatru pogosto počutim opeharjena - ob marsikaterem projektu imam namreč občutek, da izhaja iz izvirne ideje in pogosto tudi iz človeško/družbeno/politično angažirane zamisli, iz katerih bi lahko zrasla intrigantna in zanimiva uprizoritev, da pa je projekt nekje tekom ustvarjanja zastal, obtičal na mestu. Kakor da bi bili ustvarjalci prepovršni ali prehitro zadovoljni sami s sabo ali pa da se jim sama dodelava pravzaprav ne zdi potrebna ... Ali pa, da so se ujeli v forme, ki so bile ob svojem nastanku sveže in provokativne, po letih prepogoste uporabe pa so postale stereotipne, predvidljive in teatrsko nezanimive. Morda obstaja za to neizpeljanost/nedovršenost – vsaj v nekaterih primerih – zelo preprosta in banalna razlaga: vse slabši pogoji, v katerih deluje zunajinstitucionalna scena ... še sama sem bila presenečena ob ugotovitvi, da sem v tekmovalni program vključila – z eno samo izjemo in če odmislim koproducente – le uprizoritve institucionalnih gledališč.

A naj se na kratko ustavim pri izboru tekmovalnega programa: tržaška Goga me je pritegnila s svojim svobodnim, sproščenim, že kar nekoliko nesramno nespoštljivim odnosom do tradicije uprizarjanja tega kanonskega slovenskega dramskega besedila – dodajanje teksta, črtanje likov, dva igralca, ki prehajata med vlogami, kršenje žanra (iz besedila, ki ga običajno uprizarjajo v moreči atmosferi, so naredili groteskno komedijo, ki se spogleduje z musicalom); Tarzan (SNG Drama Ljubljana) – dobro narejena, učinkovita, duhovita krstna izvedba za Grumovo nagrado nominiranega dramskega besedila (2015) z izvrstnimi igralskim kreacijami; Butnskala (PG Kranj in SMG) – zanimiv primer prenosa besedila iz drugega medija (razen na radiu so ga pred odrsko postavitvijo upodobili tudi na filmu in v stripu), hkrati pa izziv uprizarjanja teksta, ki ima pri določeni generaciji status kultnega, v povsem drugačni družbenopolitični realnosti kot ob njegovem nastanku; Republika Slovenija (SMG in Maska Ljubljana) – dokumentarno gledališče, ki reže v še nedorečeno/še neuzgodovinjeno slovensko politično stvarnost, ter sooča igralce, resnične politične osebnosti in avtentičnega pričevalca; Mi, evropski mrliči (SMG) – po eni strani parafraza gledališča oziroma dramatike neke druge dobe, mešanje ludizma in politične neporektnosti (kako daleč gremo, kdaj je preveč, koliko aktualizmov si uprizoritev še sme dopustiti ...), uprizoritev, ki je razdelila slovensko kulturno javnost; Ich kann nicht anders (Beton Ltd., produkcija zavoda Bunker) – kje smo, mi, posamezniki, umetniki, intelektualci, smo zmožni dejanj ali pa smo v svojem bistvu le sodobna različica salonskih levov, ki impotentno in brez pravega odmeva razglabljamo stvarnost sveta ... nemoč, podana v prepričljivih igralskih kreacijah; Plovemo (APT) – izvedbeno zahtevna, interpretativno intenzivna in natančno dodelana dramsko-koreografska variacija Smoleta, ob kateri se izprašamo, kam plovemo, kdo nas vodi, kako trdno smo zasidrani v lastna prepričanja in kdaj se vanje prikrade dvom; Svetovalec, Katalog burlesknih dialogov (MGL) – drzna, celovita, režijsko domišljena in domišljijska, igralsko razigrana krstna izvedba dramskega prvenca Mileta Koruna.

Izbor spremljevalnega programa Tedna slovenske drame sem zasnovala z mislijo, da se (slovensko) gledališče nahaja na točki, ko se bo moralo znova preizprašati, se izviti iz stereotipov, poiskati nove forme. In morda je ena od novih oblik vrnitev h gledališču igralca, njegovi tesni povezanosti z gledalcem, k preprostemu, a dovršenemu pripovedovanju, vrnitev k zgodbi.

V spremljevalni program sem uvrstila predstave, ki jih zaznamujejo prepričljivo podajanje "zgodbe", intimen, že kar zaupen odnos med odrom in avditorijem, nastopajočim in občinstvom, vrnitev k izčiščeni, preprosti formi gledališča, k njegovi biti. Pet uprizoritev vsaka po svoje pripoveduje/interpretira/odseva/kreira svet in vse imajo komorni značaj: avtorski projekt Nikita. Rojena 1985 (Gledališče Glej) skozi udarno, angažirano interpretacijo raziskuje naš (in igralkin) odnos do avtoritet oziroma do sistema, ki usmerja posameznika v avtomatsoi izpolnjevanje ukazov, v svet eichmannovske "banalnosti zla"; predstava Kje sem ostala (KUD Transformator in koproducenti), prvi slovenski gledališki projekt, ki je zbiral sredstva preko Kickstarterja, se tenkočutno, preprosto, s človeško toplino loteva še vedno nekoliko tabuizirane teme, demence; Naj gre vse v π ali kako sem si zapolnil 3141 decimalk (AGRFT in Zavod k.g.) – hitra, duhovita, z igralskim erosom odigrana magistrska predstava Nika Škrleca; Srečanje (AGRFT), prav tako magistrska predstava – pripovedovalka Nataša Keser s slovensko ljudsko zgodbo o Tolovaju Mataju nagovarja odraslega gledalca, hkrati pa pripoveduje tudi o razmerju med pripovedovalcem in pripovedjo; Mefisto (Maska v koprodukciji z Mini teatrom idr.), duhovita, iskriva, izzivalna variacija na prastaro temo, prepletena z aktualnostmi in banalnostmi iz naše stvarnosti – igra za dva igralca in klopco.

Mag. Tea Rogelj,

selektorica tekmovalnega in spremljevalnega programa 47. Tedna slovenske drame

24. januarja 2017


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Pravna podlaga

Podlaga za sporočilo je spremenjeni Zakon o elektronskih komunikacijah (Uradni list 109/2012, v nadaljevanju ZEKom-1), ki je začel veljati na začetku leta 2013 ter je prinesel nova pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje informacij ali dostop do informacij, shranjenih na računalniku ali mobilni napravi uporabnika.

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
activeHeaderSlide Teden slovenske drame Delovanje spletne strani Teden slovenske drame (glava).
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
Teden slovenske drame Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
Google Analytics Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Google Analytics (orodje za spletne analitične podatke podjetja Google).
Google Analytics politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Google Analytics (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
...
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
...
Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
...
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
__qca
__utma
__utmz
__utmv
__utmb
clip_id
home_active_tab
uid
v6f
utmc
aka_debug
...
Vimeo Te piškotke nastavi videopredvajalnik Vimeo.
Vimeo politika zasebnosti / Vimeo piškotki
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
...
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
__ar_v4
__gads
_drt_
id
ebNewBandWidth_.googleads.g.doubleclick.net
...
Google Ads Merjenje učinkov Google Ads oglaševanja.
Piškotki pri Google oglaševanju

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

Spletno mesto Teden slovenske drame.